TV Frågor 17/12 2008: Tittarsiffror

Fråga: Hur mycket betyder tv-tittare för tv-program och hur mycket pengar handlar det om? / Ladan

Svar: En mycket intressant fråga som verkligen förklarar varför jag hela tiden refererar till tittarsiffror i de inlägg som jag skriver. De exempel jag kommer att ge gäller för den svenska marknaden men samma principer gäller även för tv-marknaden i USA.

Om vi börjar med public service kanaler (SVT) och kanaler som till största delen finansierar sin verksam genom abonnemang (t.ex. Canal+ och Viasat Sport) är tittarsiffrorna mest intressanta för att titta om de faktiskt ger valuta för pengarna. Om SVT ska ta ut en obligatorisk tv-avgift av alla som äger en tv har de ett intresse för att veta om någon faktiskt tittar på de program som produceras. För betalkanalerna är det viktigt att veta vilka av deras program som tittarna är intresserade av. Då kan de också veta hur de ska satsa i framtiden för att lyckas locka till sig fler abonnenter.

För reklamkanalerna är tittarsiffrorna a och o för deras verksamhet. Priserna för tv-reklam sätts med hjälp av två faktorer. För det första hur många som tittar på det aktuella programmet. Detta mäts i antalet procent av en utvalda målgruppen som tittar på ett program. T.ex. TV4 använder sig av målgruppen 12-59 år i vilken det finns 5,7 miljoner potentiella tittare. Om sedan t.ex. 570 000 faktiskt tittar på ett program så har detta program 10% tittarandel (även kallad rating). Den andra faktorn som används är CPP (Cost per point eller kostnad per procent) vilket är ett mått på hur attraktiv en reklamplats är. TV-kanalerna sätter helt enkelt ett pris på hur mycket det ska kosta att göra reklam vid ett visst klockslag. Det är självklart dyrare att göra reklam i primetime (20.00-22.30) och under populära program än vad det är att göra reklam i en såpopera mitt på dagen. Det totala priset för en reklamsnutt på 30 sekunder avgörs sedan genom att multiplicera rating (antalet tittare) med CPP (priset per procent tittare). Det varierar om kanalerna tar betalt i efterhand för det faktiska tittarantalet eller om de tar betalt i förhand med ett uppskattat antal tittare.   

Om vi kort ska gå in på hur mycket pengar det handlar om. Till exempel Kanal 5 tar för tillfället i snitt 11 200 kronor per CPP. Utanför primetime är priset runt 9 000 kronor och under primetime ligger priset på ungefär 16 000 kronor. Tittar vi på exakta siffror från idag uppskattar Kanal 5 att 0,35% av alla möjliga tittare kommer att se Desperate Housewives kl. 13.45. Med ett CPP på 9000 kronor betyder det att 30 sekunder reklam kostar 9000 x 0,35 = 3150 kronor. Under primetime sänds Roomservice och där räknar man med en rating på 4 % och med ett CPP på 16 000 kronor kostar 30 sekunder reklam 16 000 x 4 = 64 000 kronor. Under hela december 2008 kommer Kanal 5 dra in ungefär 20 miljoner i reklamintäkter. Om vi jämför med TV4 har de en CPP på i snitt 14 400 kronor. I USA handlar det självklart om betydligt mer pengar. I runda slängar kostar 30 sekunder under primetime för ett populärt program runt $ 500 000.

Nu har jag skrivit massor utan att komma till det riktiga svaret på din fråga men jag ville visa hur tittarsiffrorna hänger ihop med de inkomster som kanalerna får för reklamen. Genom att kanalerna vet hur mycket inkomster varje serie genererar i reklamintäkter vet de också om de tjänar pengar på att sända ett program eller inte. Dåliga tittarsiffror betyder sämre inkomster och när serien inte längre lönar sig läggs de ner. För serierna som sänds under primetime i USA verkar det ligga en kritisk punkt runt 6 miljoner tittare.

2 reaktion på “TV Frågor 17/12 2008: Tittarsiffror

  1. Tusen tack :D.
    Väldigt bra information visste inte att rörde om en hel del summa pengar när det gäller reklam.

    Men tjänar tv kanlar verkligen mkt på när dem härmar andra program från andra länder tex, top model, idol, tack gode god osv.

    för vi vet ju att amerikaner är ju mkt roliga när det gäller program.

    Kan dte vara därför det inte finns några bra svensk egna påhittade program förutom ” en del av köping” där mannen log bakom är svensk.

  2. Jag vet inte riktigt vad det kostar för tv-bolagen att köpa amerikanska serier. Antagligen är det dyrare att producera egna versioner men samtidigt brukar de oftast ha bättre tittarsiffror än de amerikanska serierna.

Kommentarer inaktiverade.