TV Notiser 3/7 2008: Simpsons, The Shield m.m.

THE SIMPSONS Det är möjligt att vi kommer att få se minst fyra ytterligare säsonger av den tecknade klassikern The Simpsons. De personer som gör rösterna till serien slöt förra månaden ett nytt fyra års kontrakt vilket kan tolkas som om serien på långa vägar ännu inte har nått sitt slut. Om du frågar mig tycker jag att det räcker. Jag orkar knappt se ytterligare ett avsnitt av serien.

FOX Den amerikanska TV-kanalen FOX kommer i höst att pröva ett nytt reklamkoncept för sina nya serier Fringe och Dollhouse. Istället för att ha fyrtio minuter program och tjugo minuter reklam kommer programtiden för dessa båda serier att öka till femtio minuter med endast tio minuter reklam. FOX hoppas på detta sätt att tittarna låter bli att zappa i reklampausen och att den reklamtid som blir kvar kommer att kunna säljas 50% dyrare. Detta koncept är värd att ta efter för fler serier. Vem vill inte ha mer program och mindre reklam?

KANAL 9 SVT klassikern Snack om nyheter är tillbaka i TV-rutan i höst. Serien som gör satir av nyheter kommer att visas på Kanal 9 med komikern och författaren Kajsa Ingemarsson som programledare.

THE SHIELD Efter en lång väntan kommer den sjunde och sista säsongen av polisdramat The Shield att visas i USA. Serien visas på kabelkanalen F/X och premiären sker den 2 september. I Sverige visas The Shield på Canal+ och där kommer den sista säsongen antagligen att visas under vintern.

SVT Efter bara ett år på TV4 flyttar sändningarna från Nobelfesten tillbaka till SVT. Nobel Media som äger rättigheterna har tecknat ett treårigt avtal med public service-företaget.

TOP CHEF Antalet spinoffer ökar lavinartat. Den senaste i raden är en spinoff av Top Chef som går under arbetsnamnet Top Chef Junior. Tanken är att tonåringar i åldern 13-16 år ska tävla på ett liknande sätt som de gör i det vanliga Top Chef.